Wypadki drogowe pociągają za sobą szereg nieprzyjemnych konsekwencji, które wiążą się ze stratami materialnymi, a w najgorszym przypadku mogą prowadzić do poważnych uszczerbków na zdrowiu. Osoby poszkodowane zgłaszają się w takich sytuacjach do swojego towarzystwa ubezpieczeniowego w celu uzyskania świadczeń odszkodowawczych. Nie zawsze jednak otrzymują rekompensatę lub jest ona zbyt niska. Sprawdź, co robić w takich sytuacjach i jak skutecznie wyegzekwować pieniądze od ubezpieczyciela.
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela
Jeśli poszkodowany zgłasza się do ubezpieczyciela, a ten odmawia wypłaty należnego odszkodowania, przysługuje mu prawo do odwołania się od wydanej decyzji. Okres, w którym możliwe jest odwołanie, wynosi 3 lata od wystąpienia zdarzenia. Należy mieć na uwadze, że jest to najłatwiejszy sposób na uzyskanie satysfakcjonującej rekompensaty, ponieważ wystąpienie na drogę sądową wiąże się z wysokimi kosztami oraz pochłania dużo czasu.
Co powinno zawierać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?
Aby skutecznie ubiegać się o odszkodowanie, należy sformułować pismo, w którym zostaną zawarte wszystkie niezbędne informacje dotyczące zdarzenia. Należy także przywołać przepisy prawne, na podstawie których występujemy z roszczeniem. Odpowiednim do wskazania w tym miejscu dokumentem prawnym, jest ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.
Jakie jeszcze informacje powinny znaleźć się w odwołaniu od decyzji ubezpieczyciela?
- Dane kontaktowe osoby poszkodowanej,
- Oznaczenie towarzystwa ubezpieczeniowego (nazwa firmy i adres),
- Numer polisy oraz numer decyzji wydanej przez ubezpieczyciela, przeciwko której występuje poszkodowany wraz z numerem szkody,
- Uzasadnienie odwołania od decyzji ubezpieczyciela.
W miejscu uzasadnienia, poszkodowany powinien zawrzeć kluczowe informacje, które wpływają na czas rozpatrzenia sprawy o odszkodowania. Wrocław i inne duże miasta są doskonałym miejscem do znalezienia prawnika, udzielającego profesjonalnych porad prawnych z zakresu odszkodowań powypadkowych. Kancelaria prawna może przygotować pismo odwoławcze, dzięki któremu poszkodowany może odzyskać, przysługujące mu świadczenie. Oto informacje, które powinny znaleźć się w odwołaniu:
- faktury, na których widnieją koszty, jakie poszkodowany poniósł, a pokrycie ich z kwoty zaproponowanej przez ubezpieczyciela jest niemożliwe,
- wycena naprawy szkód w Autoryzowanej Stacji Obsług, jeśli np. kwota wymiany części została obniżona przez ubezpieczyciela,
- ekspertyza rzeczoznawcy dotycząca wyceny pojazdu mechanicznego, który uległ zniszczeniu.
W jakim terminie złożyć odwołanie?
Poszkodowany ma 3 lata odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela, po tym okresie roszczenie przedawnia się. Ustawa przewiduje jednak wyjątki od tej reguły. Są to sytuacje, gdy:
- szkoda powstała na skutek czynu niedozwolonego – wówczas okres 3 lat na odwołanie liczony jest od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się albo mógł się dowiedzieć, zachowując należytą staranność, jednakże okres ten nie może przekroczyć 10 lat od dnia wyrządzenia szkody ( art. 442 § 1 kodeksu cywilnego).
- szkoda jest wynikiem przestępstwa – do przedawnienia dochodzi wówczas dopiero po 20 latach (art. 442 § 2 kodeksu cywilnego).
Mimo sprzyjającemu poszkodowanemu prawu nie należy odkładać sporządzenia pisma odwoławczego na później. Istotne w uzyskaniu pozytywnego wyniku sprawy są szczegóły zdarzenia, które mogą umknąć wraz z upływem czasu. Co więcej, należy pamiętać, że Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma 30 dni (w przypadku skomplikowanych spraw 60 dni) na rozpatrzenie odwołania.