Część zawodów jest na nie narażona bardziej, w innych przypadkach trzeba mieć ogromnego pecha, aby ich doświadczyć – chodzi o wypadki w trakcie wykonywania czynności służbowych. Jednak bez względu na ryzyko zawodowe, w każdej sytuacji, kiedy doszło do szkody osobowej pracownika, ma on prawo uzyskać odszkodowanie za wypadek w pracy. W jaki sposób i gdzie zgłosić szkodę doznaną w trakcie pracy? Ile może wynosić zadośćuczynienie? W naszym poradniku znajdują się wszystkie najważniejsze informacje dotyczące świadczenia za wypadek podczas wykonywania zadań służbowych.
Czym jest wypadek w pracy?
Wypadek w trakcie świadczenia pracy jest szczegółowo zdefiniowanym zdarzeniem, a jego opis znajduje się w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. W zgodzie z zapisem za wypadek przy pracy uznaje się nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną zdarzenie, które powoduje uraz lub śmierć. Wypadek musi nastąpić w okresie ubezpieczenia wypadkowego. W jakich sytuacjach istnieje szansa na przyznanie odszkodowania za wypadek w pracy?
- Do wypadku doszło podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika standardowych czynności związanych ze swoim stanowiskiem pracy, lub realizowaniem poleceń przełożonych.
- Zdarzenie miało miejsce w trakcie wykonywania działań na rzecz pracodawcy również bez jego polecenia.
- Szkoda zaszła w czasie, kiedy pracownik pozostawał w dyspozycji, na przykład w drodze do pracy.
Dodatkowo na równi z wypadkiem przy pracy traktowane są szkody powstałe podczas podróży służbowej, szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony oraz w czasie wykonywania zadań na zlecenie działającej u pracodawcy organizacji związkowej.
Odszkodowanie za wypadek w pracy a L4
Zasiłek chorobowy, potocznie nazywany L4, to świadczenie mające zapewnić ubezpieczonemu środki do życia na czas tymczasowej niezdolności do pracy. Oznacza to, że przysługuje również pracownikom, którzy nie są w stanie świadczyć pracy z powodu wypadku podczas jej wykonywania. Istotną różnicą w stosunku do zasiłku wypłacanego w trakcie choroby jest jego wysokość – zamiast 80% wynagrodzenia pracownik, który doznał urazu w trakcie świadczenia pracy, otrzymuje świadczenie w wysokości 100% pensji. Należy w tym celu udowodnić nie tylko okoliczności dojścia do wypadku, ale także brak winy po stronie pracownika. Jeśli do wypadku doszło z jego winy, otrzyma świadczenie w wysokości 80%.
Gdzie zgłosić się po odszkodowanie za wypadek w pracy?
Roszczenia odszkodowawcze za wypadek przy pracy dzielą się na dwa rodzaje. Odszkodowanie jednorazowe, pierwsze z nich, wypłacane jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a zawnioskować o nie musi osoba poszkodowana lub jej rodzina, o ile w wyniku wypadku doszło do śmierci pracownika. Po zakończeniu leczenia należy złożyć wniosek do ZUS-u, często jest to możliwe za pośrednictwem pracodawcy, załączając takie dokumenty jak protokół powypadkowy oraz zaświadczenia lekarskie. Lekarz Orzecznik ZUS ustali zakres uszczerbku na zdrowiu i na tej podstawie zostanie wypłacone jednorazowe zadośćuczynienie.
Innym rodzajem odszkodowania jest zwrócenie się o roszczenie uzupełniające, m.in. rentę, do swojego pracodawcy. Jest to możliwe tylko w sytuacji, kiedy ten ponosi odpowiedzialność cywilną za szkodę. To rozwiązanie często wymaga działań przedsądowych i sądowych, dlatego starając się o dodatkowe odszkodowanie za wypadek w pracy warto skonsultować się z prawnikiem.